Nové nařízení PSD2 pro online platby

Co je PSD2?


PSD2 je nové evropské nařízení týkající se platebního styku, které bankám umožňuje zavést kontrolní mechanismy pro zvýšení bezpečnosti online bankovních transakcí. Tyto kontroly a procesy by se uplatňovaly jak při přístupu k bankovním účtům uživatele (jednotlivce nebo firmy), tak při provádění plateb prostřednictvím těchto bankovních účtů.

Aby byly online transakce bezpečnější, používá se silné ověřování (SCA), které se skládá z ověření, které musí provést uživatel, a autorizace platby. Aby bylo ověřování účinné, musí být splněny alespoň 2 z těchto 3 bezpečnostních faktorů:

  1. Držení - jedná se o něco, co zákazník má, například telefon, token, aplikaci nebo čipovou kartu.
  2. Znalost - je něco, co zákazník zná, například heslo, PIN nebo tajné otázky.
  3. Dědičnost - je něco, co má zákazník od narození, například otisk prstu, hlas, obličej, DNA nebo duhovku.


Kdy vstoupí v platnost nové nařízení PSD2?

Ačkoli nové nařízení vstoupilo v platnost 14. září 2019, oficiálně začne platit od 1. ledna 2021. Je na každé bankovní instituci, aby se rozhodla, kdy začne nařízení ve své činnosti uplatňovat: některé tak učiní od prvního dne vstupu nařízení v platnost, jiné od ledna 2021.

Informace, které je třeba vzít v úvahu při online platbě kartou v našem obchodě

Pokud se rozhodnete platit bankovní kartou (existují však i jiné platební metody), musíte stejně jako dosud zadat údaje o své kartě: číslice, jméno držitele karty, CVV a datum platnosti. Je důležité zkontrolovat všechny tyto informace před pokračováním v procesu platby.

Náš internetový obchod poté odešle žádost k zpracování platby. Poté obdržíte autorizační metodu od banky, které patří vaše kreditní karta. Obvykle se jedná o přijetí SMS zprávy s autorizačním kódem nebo klíčem, který je třeba zadat pro potvrzení platby. Může to být také otisk prstu, rozpoznání obličeje pomocí fotoaparátu chytrého telefonu nebo jiné metody, které určí vaše banka.

Při objednávání a online platbách je důležité mít vždy po ruce mobilní telefon, abyste mohli získat klíče a další způsoby autorizace.

Banky vám obvykle umožní proces zopakovat, pokud uvedete nesprávné údaje, doporučujeme však, abyste v každé fázi procesu pečlivě zkontrolovali všechny zadané údaje.

Máte problémy s platbou?

V případě problémů s platbou se vyplatí obrátit se na zákaznický servis vaší banky, které je zodpovědné za celý rozšířený proces autorizace.

Abychom se těmto problémům vyhnuli, opakujeme předchozí doporučení: v každé fázi zkontrolujte všechny požadované údaje: držitele karty, CVV, datum platnosti, číslo karty, jakož i všechna hesla nebo PIN, které mohou být v průběhu procesu vyžadovány, včetně případných velkých a malých písmen.

Měli byste se také ujistit, že vaše aktuální mobilní číslo je propojeno s bankovním účtem karty, kterou budete používat k platbě. Pokud nevíte, jak to potvrdit, požádejte o pomoc svou banku.

Pokud se tyto problémy nepodaří rychle vyřešit, připomínáme, že můžete platit jinými platebními metodami, například prostřednictvím služby PayPal nebo bankovním převodem.